יום שני, 15 ביולי 2013

מלחמת העולם הראשונה - העילה לפרוץ המלחמה.

... כולם מחכים ליריית הפתיחה, והיא לא אחרה לבוא

בפוסט הקודם הצגתי את הגורמים למלחמה וכעת נשאלת השאלה אם המתיחות נמשכה זמן רב כל כך מה היה הגורם שהצית הכול וגרם לפרוץ המלחמה? את התשובה נמצא דווקא בעיר סרייבו. בבוקר קיץ בהיר ה-28 ביוני נרצח יורש העצר האוסטרו- הונגרי, פרנץ פרדיננד, (מי שעתיד לקבל את המלוכה), בזמן שביקר בעיר סרייבו מלווה באשתו. 

מיהו אותו רוצח? הבחור, גבריאלו פרינציפ, מסרייבו בוסניה שהייתה מדינה תחת השלטון האוסטרו הונגרי. הבוסנים כמו מדינות אחרות באירופה ביקשו עצמאות - הם ביקשו להתאחד עם סרביה (שהייתה עצמאית).

הרצח הפוליטי זעזע, לא רק את האימפריה האוסטרו -הונגרית, אלא את העולם כולו; אוסטריה ראתה בסרביה את האשמה העיקרית ולפיכך דרשה לשאת באחריות ולאפשר לחוקרים אוסטרים לחקור את מקרה הרצח. סרביה סרבה ודרשה לחקור בעצמה. כתוצאה מכך הכריזה אוסטרו -הונגריה על סרביה מלחמה! 




רוסיה בת בריתה של סרביה באה לעזרתה ובריטניה שכרתה ברית חשאית עם רוסיה הצטרפה גם כן. מנגד אוסטרו- הונגריה חתמה על הסכם הגנה עם גרמניה.
צרפת הצטרפה למדינות הברית מתוקף חוזה ההסכמה והאימפריה העות'מאנית מצאה עצמה מסייעת למדינות המרכז, כך זמן קצר לאחר האירועים בסרייבו שקעה אירופה במלחמה עולמית.
מיליוני חיילים צעירים גויסו ונשלחו לחזית. החיילים שיצאו לקרב בקיץ של 1914 בישרו לאהובותיהם " עד חג המולד אנחנו חוזרים הביתה" ... חלף חג המולד של 1914 חלף גם חג המולד של 1915 וחלפה שנה נוספת ועוד אחת והמלחמה רחוקה מלהסתיים... 

כותרת עיתון המכריזה על תחילת מלחמת העולם הראשונה, 02/08/1914



שווה ציטוט:

 "אי אפשר להתכונן למלחמה ובו בזמן למנוע אותה."   

(אלברט איינשטיין) 



כחלק מטירוף המלחמה ראוי לציין את "הפסקת האש של חג המולד - 1914" 
כאמור, לשוב הביתה עד חג המולד היה בלתי אפשרי, אבל חג המולד הוא חג של פיוס וסליחה. כנראה כמו בהרבה מקרים המציאות עולה על כל דמיון: בעיצומה של המלחמה באמצע החזית, הניחו חיילי הצבא הגרמני נרות על העצים כקישוט לכבוד החג, הבריטים בתגובה החלו לשיר שירי חג ובאופן ספונטני ללא אישור המפקדים הופסק הירי, נקבע "שטח הפקר" ושני הצדדים החלו לצעוד אלה לקראת אלה. הם החליפו ביניהם מתנות קטנות לכבוד החג כמו משקאות חריפים וסיגריות ואף יותר מכך, הצליחו לארגן משחק כדורגל מאולתר בין החיילים.
במכתב ששלח אחד החיילים הביתה סיפר על קורות אותו הערב:

"השעה עכשיו 2:00 לפנות בוקר, ורוב החיילים האחרים בשוחה כבר ישנים, אך אני עצמי לא הייתי מסוגל להירדם לפני שאכתוב לך על האירועים הנפלאים שהתרחשו בערב חג המולד. למען האמת, נדמה כי מה שאירע כאן הוא כמעט דמיוני, ולו לא הייתי רואה זאת במו עיני ספק אם הייתי מאמין שזה אמנם התרחש. תארי לעצמך, בזמן שאת והמשפחה ישבתם יחד ושרתם את שירי החג – אני עשיתי את אותו הדבר עם חיילי אויב". ttp://alllies.org/blog/archives/13258)

הפסקת האש הסתיימה מיד בצאת החג והמלחמה נמשכה עוד שלוש וחצי שנים ארוכות. 



 לצפייה בקליפ המתאר את סיפור המקרה לחץ: