יום ראשון, 21 ביולי 2013

מלחמת העולם הראשונה -תוצאות המלחמה


מי ניצח ומי הפסיד 
                                   "במלחמה אין מנצחים, יש רק מנוצחים" ... 

מלחמת העולם הראשונה הסתיימה בשנת 1918 לאחר הטלת הסגר ימי על גרמניה, דבר שהביא את גרמניה לבקש הפסקת אש ולהיכנע. מדינות ההסכמה הסכימו לדרישתה לא לפני שהציבו בפניה מספר תנאים כמו: פינוי כל כוחותיה, גם אלה שכבשה כולל אזור אלזס לורן , החזרת כל השבויים שבידיה, מסירת ציוד צבאי שהיה ברשותה, שאם לא כן תמשיך המלחמה במלוא עוזה. גרמניה הסכימה לתנאים וכך כאמור נחתם הסכם שביתת הנשק ב-11 בינואר בשעה 11:00.



במקרה של המלחמה הזו קשה לדבר על מנצחים- יש מפסידים ויש מפסידים יותר. 
ראשית נתחיל עם המפסידות הגדולות: אלו הן כמובן מדינות גוש המרכז המכונות מדינות הברית המשולשת קרי: גרמניה, האימפריה האוסטרו- הונגרית והאימפריה העות'מאנית: 
  • האימפריות התפרקו - לאחר המלחמה לא נותרו אימפריות. המדינות המובסות נאלצו למסור אחוז נכבד משיטחן. 
  • צבאן של המדינות צומצם באופן משמעותי והייתה הגבלה על כמות הנשק, ועל החיילים שיכלו הצבאות להחזיק.
  • המדינות הללו נאלצו לשלם פיצויי עתק ליריבותיהן דבר שהכביד מאד על המצב הכלכלי והמורל הלאומי - חברתי בכלל.
מדינות הציר איבדו למעלה מ-3 וחצי מיליון חיילים במלחמה.

ומה לגבי מדינות הברית: 
  • רוסיה כאמור כבר פרשה ב-1917 והייתה עסוקה בענייניה הפנימיים - במלחמת האזרחים שלה. 
  • בריטניה: בריטניה לבדה איבדה כ-750 אלף חיילים במלחמה, מבחינה פוליטית היא קיבלה את המנדט על אזור נרחב בשטחי המזה"ת אולם מבית נאלצה בריטניה ללקק את פצעי המלחמה שהובילו למשבר כלכלי חמור, האטה בצמיחה ושיעורי אבטלה גבוהים.
  • צרפת: צרפת אמנם חשה שמחה גדולה ותחושת הקלה על התבוסה הגרמנית (שכנתה ממזרח שתמיד היוותה איום מתמיד) ואף קיבלה מגרמניה את שטח אלזס לורן עליו היו מחלוקות עוד לפני פרוץ המלחמה. צרפת דרשה להחליש את גרמניה ולהשפילה עד עפר לכן תבעה ממנה פיצויי עתק, לטענתה חלק ניכר מהמלחמה התרחש על אדמתה ומחיר השיקום הוא חסר תקדים. למעלה ממיליון חיילים איבדה צרפת במלחמה וגם היא כמו בת בריתה - בריטניה נאלצה להתמודד עם משבר כלכלי קשה חרף הפיצויים שעתידה הייתה לקבל מגרמניה. 
ההשלכות של זה היו קשות: 
מיליוני חיילים צעירים הרוגים ועשרות מיליוני פצועים משני צידי המתרס חשו "דור אבוד";הצעירים חשו מרומים, נבגדים ע"י מנהיגיהם, כרזות המלחמה והפטריוטיזם יצרו אשליה וכעת, לאחר הפסקת האש המציאות טופחת על פניהם. 
מיליוני חיילים ששפר מזלם ושבו מהמלחמה התקשו לשוב לעצמם רבים מהם חזרו הלומי קרב, ורבים אחרים שבו מצולקים ופצועים. לכל אלה התווסף מצב כלכלי קשה שהתחולל בכל אירופה שכן כעת,משנסתיימה המלחמה, אין צורך בכלכלת מלחמה בזמן חירום וקשה להשיב את המשק למצב שיגרה. 


"ציורו של הצייר הגרמני - אוטו דיקס שביטא את המציאות העגומה של "הדור האבוד 
בתקופה שלאחר המלחמה נכתבו הרבה מאד ספרים, מחזות ושירים המתארים את זוועות המלחמה. "נולד" דור שהאמין בפציפיזם (התנגדות לשימוש באלימות  ואי הסכמה לקחת חלק במלחמות ולהשתתף בפעולות צבאיות). דור שהבין את הצורך בשמירה על השלום. אצל רבים חלק  מהכתיבה היא צינית הלועגת למנהיגים הגדולים ששלחו אותם לקרבות.

אחד הספרים שראה אור בתקופה שלאחר המלחמה, תורגם ל-45 שפות והפך לרב מכר היה הספר " במערב אין כל חדש" של הסופר הגרמני אריך מריה רמרק - ספר אנטי מלחמתי העוסק בחוויותיו של חייל גרמני בזמן מלחמת העולם הראשונה - הוא מתאר את החוויות משדה הקרב: תחושות קשות של נער צעיר בן 19 שנשלח לשדה הקרב הוא אינו מוצא תכלית, מאבד את אמונו במפקדיו ובמנהיגיו שממשיכים לנאום נאומים חוצבי להבות בשעה שאין להם מושג מה באמת מתרחש בשדה הקרב.
מתוך הסרט "במערב אין כל חדש" שיצא ב-1930 
מתוך הספר:
צעיר אני, בן עשרים בלבד. אולם הידוע לי על החיים אינו אלא הייאוש, המוות, הפחד ושילוב עניינים שטחיים וחסרי-משמעות עם תהום-הייסורים. רואה אני, כי טובי המוחות בעולם ממציאים נשק ומלים, כדי לעדן את כל המעשים האלה ולהאריכם. ועמי יחדיו רואים את המעשים כל בני דורי, כאן ושם, בעולם כולו, ועמי יחדיו חי אותם כל דורי. מה יעשו אבותינו אם נקום יום אחד ונתייצב לפניהם ונדרוש מהם דין-וחשבון? מה מצפים הם לראות בנו כשיבואו ימים שאין בהם מלחמה? שנים על שנים היה עיסוקנו ההריגה - והוא מקצוענו הראשון בחיינו. ידיעת-החיים שלנו מצטמצמת בידיעת המוות. מה יבוא אחר כך? מה יהיה עלינו?



שווה ציטוט : 

"אין דרך מכובדת להרוג, אין דרך עדינה להרוס. אין שום דבר טוב במלחמה - חוץ מזה שהיא מסתיימת"                                         (אברהם לינקולין)
* לינקולין - נשיא ארה"ב בתק' מלחמת האזרחים, נרצח בשנת 1865


הידעת? 
כרטיסן של רכבת קלה בסיאטל שמונע
 מנוסעים לעלות לרכבת ללא מסכה ב-1918
"השפעת הספרדית" שפקדה את העולם קטלה עשרות מיליוני אנשים - ברחבי העולם.  השפעת התפשטה בשנים 1919-1918. אמנם לא כתוצאה ישירה מהמלחמה אך רבים סבורים כי תנאי החיים הקשים בתקופת המלחמה  החלישה את המערכת החיסונית של החיילים ותנועתם ממקום למקום סייע להתפשטותה. עוד על השפעת הספרדית.  



אחיות מפנות חולה שפעת 1918




הידעת ? 

בשנת 1920 התקיימה אולימפיאדה באנטוורפן שבבלגיה במקום זו שהתבטלה בשנת 1916 עקב המלחמה.


השפעות המלחמה הורגשו מאחר והמדינות המפסידות קרי

גרמניה, אוסטריה, הונגריה, תורכיה ובולגריה, לא הוזמנו להשתתף במשחקים האולימפיים. גם רוסייה הסובייטית לא לקחה חלק במשחקים האולימפיים 

ו