יום שבת, 20 ביולי 2013

מלחמת העולם הראשונה - רוסיה יוצאת מהמשחק






החיילים הרוסים חוזרים הביתה 


רוסיה כאמור השתייכה לגוש מדינות ההסכמה (יחד עם בריטניה וצרפת) כחלק מההסכמים החשאיים שנחתמו עוד קודם לכן. כאשר פרצה המלחמה ניצבה לצידה של סרביה יחד עם בנות בריתה, אולם מהר מאד ספגה רוסיה אבדות כבדים . התגובה הגרמנית - אוסטרו-הונגרית ועוצמתן הותירו את רוסיה במצב קשה 

רוסיה באותן הימים הייתה מונרכיה בראשה עמד מלך הצאר ניקולאי השני לבית משפחת רומנוב. 
הצאר ניקולאי השני 

תנאי המחיה ברוסיה היו קשים, רוסיה באותן שנים היתה מדינה אגררית (חקלאית ברובה) , לא מפותחת, בעלת תעשייה דלה יחסית, גם הצבא היה חסר ארגון ראוי, לא מספיק חדשני ומפותח וזה כמובן נתן אותותיו במלחמה. כל אלה הובילו את הצאר לעמוד בראש החזית כך שרעייתו  הקיסרית אלכסנדרה נותרה ברוסיה בשעה שבעלה המלך היה מחוץ לרוסיה,  הקיסרית ניהלה את ענייניה הפנימיים של רוסיה בעצה אחת עם  גרגורי רספוטין אדם שהיה מקורב למלכה, לאחר שלטענתה הצליח בכוחותיו המיוחדים להבריא את בנה אלכסיי שהיה חולה המופיליה (מחלת הנפילה) .
הציבור הרוסי שנא את רספוטין הוא ייחס לו מעשי שחיתות והאשימו בחיי פריצות מינית. אך לא רק העם שנא את רספוטין גם אנשי חצר המלוכה הביעו סלידה מן האיש וחשו שהכוח הפוליטי שצבר מקנה לו זכויות יתר בחצר המלוכה. 

לצפייה בקליפ של להקת  Boney- M - בשירם "רספוטין" לחצו : 

 הימצאותו של הצאר בחזית, שלטונה הכושל של הקיסרית אלכסנדרה  והמצב הכללי הקשה בו הייתה נתונה רוסיה : כל אלו גרמו לתסיסה פנימית גדולה, גל של מחאות שהביאו אך לרציחתו של רספוטין. בעקבות כל זאת פרצה מהפכת פברואר של שנת 1917 . הצאר ניקולאי נאלץ להתפטר (מאוחר יותר הוא ומשפחתו הוצאו להורג) . 
האנרכיה הפוליטית חברתית שהתחוללה היוותה מצע נוח לחולל שינויים מרחיקי לכת. כבר בשנת 1917 שבו החיילים ששירתו בחזית חזרה לרוסיה, שהפסיקה לקחת חלק במלחמת העולם. כמו כן התפתחה מלחמת אזרחים קשה מאוד .
משפחת בית רומנוב 


 מלחמת האזרחים 
כללה מאבק בין הבולשביקים - גוף חדש של אנשים  שכלל את "הצבא האדום", שביקשו ליצור שלטון אחר, לבין מתנגדיהם. לשם כך הם הפילו את שלטון הדמוקרטי הזמני שקם לאחר נפילת שלטון הצאר ונלחמו ב"לבנים" - תומכי המשטר הישן שלא רצו משטר אחר ברוסיה. 



בראש הבולשביקים עמד ולדימיר איליץ' לנין : 
לנין 


לנין: מהפכן רוסי שחזר מתקופת גלות בשווייץ וביקש להטמיע את האידיאולוגיה הקומוניסטית המושפעת מרעיונותיהם של קארל מארקס ופרידריך אנגלס (שני הוגי דעות גרמנים מהמאה ה-19) שטענו כי הקפיטליזם הוא מקור כל הצרות, הפער בין עשירים לעניים הוא המביא את החורבן והמלחמות על העולם ולכן יש לקיים רעיון מהפכני לפיו:  הפרולטריון (הפועלים המנוצלים) הם אלה שייקחו את השליטה על המדינה. לשם כך יש לדאוג שכל אחד ייתן כפי יכולתו ויקבל ע"פ צרכיו . על מנת שזה יתקיים יש לקיים מהפכה אלימה שבה כל הרכוש הפרטי יעבור לרשות המדינה (תהליך זה נקרא הלאמה).זאת הייתה העילה למלחמת האזרחים היות ובעלי הממון והאצולה ברוסיה סרבו בתוקף להלאמה. 

לנין הנהיג את המדינה הקומוניסטית בשנותיה הראשונות 
עד מותו המפתיע בשנת 1924. 







שווה ציטוט: 
"מלחמה, כמו כל משבר גדול בחיים של האינדיבידואלים בהיסטוריה של המדינות, מדכא ושובר אנשים אחדים, ומחשל      אחרים."
                                                                                                                                             (לנין)