יום שלישי, 16 ביולי 2013

מלחמת העולם הראשונה - מלחמה טוטלית


המלחמה הטוטלית! 



"המלחמה הגדולה" - הייתה מלחמה טוטלית (מלחמה כוללת) כלומר, המלחמה השפיעה על כל תחומי החיים בייחוד באירופה, אך ככלל כל העולם הושפע ברמה הפוליטית (אימפריות התפרקו), הכלכלית, החברתית, וכו':  
הבה נבחן זאת יותר לעומק :
"מי יציל את הבית שלי? " (צרפת 1916)

א. היקף המלחמה
מעולם לא לקחו כך כך הרבה מדינות חלק במלחמה 23 מדינות השתתפו ושלחו מיליוני חיילים לקרב.  מדינות מכל היבשות לקחו חלק; אפילו חיילים אוסטרלים וקנדיים הגיעו לתת כתף לצבא הבריטי.


שימוש בגז במהלך המלחמה

















המלחמה התנהלה בארבע חזיתות בו זמנית באירופה והתפשטה גם ליבשת אפריקה. הלוחמה התנהלה ביבשה, בים ותחילתה של הלוחמה האווירית (ואפילו שימוש בגז ).

ב. היקף האבדות:
למעלה מ-16 מיליון הרוגים, ביניהם גם אזרחים. כ- 10 מיליון חיילים מצאו את מותם בקרבות. עשרות מיליוני      
פצועים. במלחמה הזו נולד המושג "הלם קרב" -תופעה פוסט טראומטית שלא הייתה ידועה קודם לכן. 



נשים לוקחות חלק במאמץ המלחמתי 
                    

ג. העורף הוא החזית:  
   
אין הבחנה בין החזית לעורף. אזרחים רבים לקחו חלק בנטל המלחמה  ובמיוחד הנשים שנכנסו לתפקידי הגברים בזמן שאלה היו בשדה הקרב.(נהגות אמבולנס,עובדות במפעלים ליצור נשק וכו') 


והיו נשים שעבדו בעבודות פחות שגרתיות....

מהטה הארי
מהטה הארי
רקדנית הולנדית, ששימשה כמרגלת מטעם גרמניה בצרפת. הארי הצליחה לפתות אנשי צבא בכירים בזכות כישורי הריקוד שלה, כמרגלת היא הייתה פחות טובה. ניתן לקרוא עוד בקישור הבא: מהטה הארי


קישור לסרטון מתוך היו-טיוב המתאר את חייה:

http://www.youtube.com/watch?v=ms1CMVV_abM



ד. מירוץ החימוש: על המלחמה הזו נאמר שהיא התחילה בסוסים ובאלות והסתיימה בצוללות, טנקים, רובי סער, מרגמות ועוד... בים, באוויר וביבשה.
צפלין אווירי- לאיסוף מודיעין 


ספינות -צוללות בשירות הצבא 

תותח
תתי מקלע לפני עידן ה"עוזי" 
משאיות תובלה
חיים וייצמן - הנשיא הראשון 

הידעת?   הראשון שהצליח לייצר אצטון באופן כימי ובייצור תעשייתי היה ד"ר חיים ויצמן, אשר לימים יהפוך להיות הנשיא הראשון של מדינת ישראל לכשתקום. ויצמן שהיה כימאי במקצועו עבד בשירות צבא הוד מלכותו (כלומר הצבא הבריטי) בזמן מלחמת העולם הראשונה. לחומר האצטון הייתה חשיבות מכרעת משום שחומר זה היה הכרחי לייצור חומרי נפץ TNT - דבר שהיווה יתרון עצום לבריטניה ולמדינות ההסכמה במהלך המלחמה.

                                                  ה. "מלחמת חפירות" -מלחמת התשה, קשה ואכזרית לאורך מאות קילומטרים. החיילים
 משני הצדדים שהו בחפירות, במטרה להתיש את כוחות האויב. מלחמת החפירות הפכה לסמל - מלחמה שדורכת במקום ללא מטרה וללא הכרעה. המלחמה התנהלה בעצלתיים, כוחות היבשה נעו באיטיות, חפרו שוחות והתקדמו בצעדים קטנים





        ו.  התעמולה: 

בשירות המדינות- כלומר מהר מאד הבינו הצדדים שהמלחמה לא עומדת להסתיים אוטוטו כפי שקיוו. ברור היה שהעולם נכנס למעין "שגרת חירום" ועל כן יש לעשות הכול כדי להעלות את מוראל העם, לגייס את דעת הקהל (שלא יהיה לחץ של ההמון להחזיר את החיילים משדה הקרב) וכל זאת באמצעות כרזות, שירים, עיתונות מגויסת וכל דבר (גם אם שיקרי) כדי לתת תחושה בקרב העם "הנה אנו מביסים את האויב". 


































   




            

























הידעת?  שירי  מחאה ושירי מורל היו נפוצים מאוד בזמן מלחמת העולם הראשונה. שירים רבים נכתבו ביניהם שיר בריטי  שמתחיל במילים " ארוז את חפצך בקיטבג וחייך, חייך ,חייך ..."   השיר הפך מיד ללהיט מרגע שיצא לאור בשנת 1915 ואף זכה ל        גרסה גרמנית ע"פ אותה המנגינה  בדיוק, אלא שהוא נקרא "ארוכה הדרך חזרה למולדת"    עוד על שירים שנכתבו בזמן    המלחמה ניתן למצוא  בקישור הבא