יום שישי, 2 באוגוסט 2013

שנות ה-20 -המשבר הכלכלי הגדול

24 באוקטובר 1929- "יום חמישי השחור" 

כותרת המבשרת על קריסת הבורסה

 הרברט הובר 
קריסת הבורסה בוול סטריט שבניו יורק, הפכה לאירוע ששינה את פני ההיסטוריה האמריקנית ובכלל. עוצמת קריסת המניות ושחיקתן (הפכו בין לילה לחסרות ערך). משבר כלכלי זה נחשב לחמור שידעה ארה"ב בשל עוצמתו, היקפו, מידת השפעתו על מיליוני אמריקנים ומשכו. המשבר החל ב-1929 ונמשך לאורך כל שנות ה-30. יש שיאמרו כי רק מלחמת העולם השנייה שפרצה ב-1939 הביאה באמת לסיומו אך בל נקדים את המאוחר. 
כידוע שנות העשרים היו עליזות ומהנות בארה"ב, שנהנתה משפע שלא ידעה כמותו (ראה בפוסט הקודם). 
נשיא ארה"ב היה הרברט הובר שנבחר כחצי שנה לפני פרוץ המשבר. בתעמולת הבחירות הכריז ששום אמריקני לא יחווה יותר עוני לעולם!!! 
הובר ממפלגת הרפובליקנים, נחשב לאדם חכם ומוכשר עשה טעות שעלתה לו בקריירה הפוליטית שלו. תגובתו למשבר הייתה איטית מידי. הוא ניסה לא ליצור פאניקה, לא לדבר יותר מדי ולשדר אופטימיות לאומה. אך המשבר פגע בכל שכבות האוכלוסייה ומה שפעל בעבר לטובתו הפך להיות בעוכריו, הוא נתפס כאדם קשה, עקשן שלא מבין את מצוקת עמו. ועל כן בבחירות של שנת 1932 כל מי שהיה מתמודד מולו היה בוודאות זוכה. העם איבד את אמונו בהובר וברפובליקנים.

אנשים נזרקו לרחובות, הפגיעה החלה לחלחל גם בקרב המעמד הבינוני, כל המערכת הבנקאית קרסה: כל החסכונות ירדו לטימיון. בועת הבורסה התנפצה באחת, וכל רעיון ההלוואות, מתן האשראי הלא מפוקח, הצריכה המוגברת שעודדה "קנה היום ושלם מחר", כל אלו התגלו כאשליה אחת גדולה. המציאות שנוצרה מעולם לא נראתה קשה יותר. 





מחירים צנחו לבלי הכר- מכונית למכירה ב- 100$ בלבד
תופעה מעניינת שהתפתחה בעקבות המשבר הכלכלי הגדול הייתה "ערי הובר". אלה הן ערים מאולתרות -שכונות של פחונים, צריפים, אוהלים שאליהם עברו מליוני אמריקנים שנזרקו מביתם.
גברים רבים שלא יכלו יותר לפרנס את משפחותיהם חשו מושפלים נוכח המציאות  הקשה ורבים עזבו את משפחותיהם במטרה למצוא מקור תעסוקה ולהתגורר בגפם (לבדם) באותן "ערי- הובר".

מערכת הרווחה קרסה, משפחות התפרקו  ערי רפאים "הובר וויל"  היו משופעות בפשע ואלימות.


הקושי לא פסח על אף אחד 
החלום האמריקני- רחוק מאי פעם

"ערי הובר"






מליונים איבדו את ביתם


מונופול
משחק שהומצא ע"י האחים פרקר
בזמן השפל הגדול  


"האם הנודדת" צילום משנת 1936 
של הצלמת דורתיאה לאנג 
תמונה שהפכה לסמל המשבר הכלכלי

עוד על התמונה המפורסמת בקישור הבא








                                             

                                                           



                                                                                                                                                                                                           

הידעת? 

בשנת 1929 אדם בשם צ'רלס דארו, שפוטר מעבודתו בעת "המשבר הגדול", החל להפיץ ולמכור גרסה מסוימת מאוד של משחק המונופול שמתרחשת בעיר אטלנטיק סיטי שבמדינת ניו ג'רזי. גרסה זו של המשחק נעשתה להיט ענקי ועשתה את צ'רלס עשיר, וכך בשנת 1935 נקנו זכויות המשחק על ידי חברת המשחקים "האחים פרקר", שהפיצו את המשחק בכל ארצות הברית, ומשם נפוץ המשחק לעולם כולו 




שווה ציטוט : 

"בני אדם אינם שבויים של גורלם, אלא רק של דמיונם".
                                          (פרנקלין רוזוולט)


חלוקת מזון 

 מנוחת פועלי הבניין  
לסיפור שמאחורי התמונה : "ארוחת צהריים בשחקים" לחץ לקישור הבא: 

 

פרנקלין רוזוולט
בבחירות של שנת 1932 זכה פרנקלין דלאנו רוזוולט שהיה הנשיא היחיד בתולדות ארה"ב שנבחר 4 פעמים לנשיאות, מה שמראה כי היה פופולרי ואהוב בקרב העם האמריקני והיה זה שכיהן כנשיא מטעם הדמוקרטים לאורך כל שנות המשבר. אז מה היה בו ברוזוולט שהצליח להלך קסם על האמריקנים? רוזוולט היה כל מה שלא היה הובר... ראשית לרוזוולט היה רקע מתאים; הוא נולד למשפחה "הנכונה"  גדל כבן יחיד למשפחה בעלת נצר אמריקני שורשי. דוד רחוק שלו תיאודור רוזוולט היה נשיאה ה-26 של ארה"ב.
שידורי הרדיו השבועיים של רוזוולט

הוא עצמו עסק בפוליטיקה ואף שימש בעבר כמושל ניו יורק ועל כן הכיר מצוין את המשחק הפוליטי. מעבר לכך רוזוולט היה מנהיג כריזמטי במיוחד; הוא ידע להגיע לאנשים, ולומר את הדברים הנכונים. כבר בתחילת הקדנציה כנשיא הוא פנה לאומה האמריקנית  בשידורי רדיו שבועיים בהם שיתף את האזרחים ברעיונות ה"ניו-דיל" הדרך שבה הוא התכוון לפתור את המשבר הכלכלי הקשה.

הידעת? 

 
אחת התמונות הבודדות בהן נראה
הנשיא רוזוולט בכיסא גלגלים 
בגיל 40, לפני הגיעו לנשיאות, לקה בפוליו (המכונה שיתוק ילדים)- מחלה הפוגעת קשות בגפיים התחתונות. רוזוולט עשה את מירב המאמצים להתנייד ללא כיסא הגלגלים והשתדל שהדבר לא יפריע לו לפלס דרכו לנשיאות.
באחד מנאומיו התרומם מעל לכסאו, פנה לעם ואמר: "כמו שאני קם, גם האומה הזאת יכולה לקום" בלהט בלתי פוסק הצליח לסחוף אחריו את אזרחי אמריקה שנתנו בו את אמונם. 


מרגע היבחרו הבין שיש לעשות את הדברים אחרת. ראשית הוא ביטל את "חוק היובש" (שהחל בימיו של ווילסון). בדרכי שכנוע אדירות הוא הצליח לגרום לציבור האמריקני לתת אמון מחודש במערכת הבנקאית ולהחזיר מזומנים וחסכונות לחשבונות הבנק. 
אחד ממהלכיו הראשונים היו לצמצם את הייצור החקלאי ובשום אופן לא להוריד את המחירים כדי להחזיר לדולר את ערכו. הוא פעל ללא לאות במציאת מקומות עבודה יזומות החל מבנייה, וסלילת כבישים ועד לציורי קיר וקישוט הערים ע"י אומני ציור, ולו רק כדי שאנשים יקומו בבוקר,ייצאו לעבודה ויחושו נחוצים. חשוב לציין שבשנות המשבר הראשונות שיעורי האבטלה בארה"ב האמירו לכדי 25% (כלומר כל אדם רביעי - מובטל).



גברים בעבודה- שנות ה-20 
"הניו דיל" התערבות בתוצרת החקלאית




לשכת התעסוקה 


בבחירות של שנת 1936 כך נראו אחוזי ההצבעה בארה"ב. המפלגה הדמוקרטית בראשה עמד מעולם לא הייתה פופולרית יותר. מקואליציית מיעוטים ל"מפלגת העם". (בשנים אלו הפאשיזם, הנאציזם והקומוניזם שולטים באירופה, למרות המשבר הכלכלי בארה"ב הדמוקרטיה לא נפגעה).




היו מקומות מוכי אסון שאותם רוזוולט הלאים (פעילות אנטי קפיטליסטית לחלוטין). ארצות הברית של אמריקה צמחה מתוך הרעיון הקפיטליסטי הטהור שדוגל במה שפחות התערבות מדינית. אלא שרוזוולט הבין כי יש מצבים כמו המשבר שחייבת להיות התערבות ממשלתית, רוזזולט העניק קצבאות אבטלה, הגדיל את תקציבי הסעד והרווחה, חוקק את חוק הביטוח הלאומי לפיו המדינה מחויבת לספק רשת הגנה לקיום מינימלי. הוא התיר יצירת איגודי פועלים


שווה ציטוט: 
"שמרן הוא אדם בעל שתי רגליים בריאות לחלוטין, אלא    שהן לא "למדו לצעוד קדימה." 
                                         (פרנקלין רוזוולט )    

הבחירות הבאות תהיינה בעיצומה של מלחמת העולם ה-II ובאופן יוצא דופן ייבחר רוזוולט פעם שלישית.
כפי שנראה הדבר המתנגדים לו היו במיעוט מוחלט זה נתן לו הרבה כוח ושליטה ואיפשר לו לבצע מהלכים בדרכו שלו ואת המתנגדים הצליח לנטרל.
בשנת 1939- פרצה כאמור מלחמת העולם ה-II . ארה"ב כהרגלה לא רצתה להתערב ועל כן לא נכנסה תחילה. התפתחויות במלחמה יגרמו לרוזוולט לשנות את דעתו.


מתוך הסרט: "ענבי זעם" 
בשנת 1939 יצא לאור הספר "ענבי זעם" מאת ג'ון סטיינבק. הספר מתאר את קורותיהן של משפחות בתקופת השפל הכלכלי בארה"ב בשנות ה-30. 
מאוחר יותר יצא לאקרנים סרט המבוסס על הספר. הספר הפך לרב מכר ואף זכה בפרסים רבים. 










"... משפחה אחת עזבה את אדמתה. אבא לווה כסף מהבנק, ועתה דורש הבנק את האדמה. חברת המקרקעין -שהאדמות שלה הן, הבנק. אם היא רוצה לעבד את האדמה, בעזרת טרקטורים, אין לה צורך באיכרים. האם טרקטור הוא דבר רע? [... ] אם הטרקטור היה שלנו ודאי היה נחשב לדבר טוב[... ]. שני דברים עושה הטרקטור  הוא הופך את האדמה ומגרש אותנו מעל אדמתנו. מה ההבדל בינו לבין טנק? שניהם מגרשים, בגלל שניהם קיימים הפחד והפגיעה[...] איבדתי את אדמתי טרקטור בא וגזל את אדמתי ממני. אני בודד ונפחד. ובלילה חונה משפחה אחת בתעלה, ועוד אחת עוצרת,  וקם מאהל [... ] כאן נרקמים ניצני המרד [... ] כאן נובט הגרעין... התחושה ש"איבדתי את אדמתי" משתנה [.... ] ל"איבדנו את אדמתנו" כאן טמונה הסכנה - שני אנשים אינם בודדים ומפוחדים כמו איש בודד אחד ומתחושת ה"אנחנו" הזו מתפתח דבר מסוכן עוד יותר..."  


מתוך: ענבי זעם מאת ג'ון סטיינבק

                                


גרטה גרבו

הידעת?

למרות השנים הקשות שפקדו את ארה"ב של אמריקה,
הסרטים ההוליוודים והמופעים בברודווי שבניו יורק המשיכו לשעשע ולבדר את הציבור האמריקני
כמו השחקנית השבדית שהיגרה לארה"ב גרטה גרבו שכונתה "האלוהית" וזכתה בשנות השלושים להערצה אדירה.
והצמד ג'נג'יר רוג'רס ופרד אסטר שהיו זוג שחקנים- רקדנים שהרבו להשתתף בעשרות סרטי מיוזיקל
לטעימה לחץ