יום שני, 29 ביולי 2013

שנות ה-20 ברית המועצות





ברית המועצות

בפוסט הקודם על רוסיה  ראינו כי לנין מוציא את רוסיה מהמלחמה, כדי להתמקד בהפיכה מבית. הצאר ומשפחתו ירדו מכס השלטון ולנין תכנן מהפכה עקובה מדם כדי ליצור שינוי מהיסוד. שינוי שבו הפרולטריון (העם) לוקח את השליטה על אמצעי הייצור.
לנין ביקש לכונן משטר חדש המבוסס על רעיונותיו של קארל מרקס- הוגה דעות גרמני יהודי שכתב (יחד עם שותפו פרידריך אנגלס)  את הדברים הבאים: 

"הקומוניסטים מכריזים בגלוי שאין להשיג את מטרותיהם אלא על ידי ניתוץ כל סדרי החברה הקיימים בכוח הזרוע. ירעדו נא המעמדות השליטים מפני מהפכה קומוניסטית. אין לפרולטוריון [לעם] מה להפסיד מלבד כבליו, יש לו עולם ומלואו להרוויח. פועלי כל העולם – התאחדו!"

סטלין ולנין - מנהיגי בריה"מ    מרקס ואנגלס - מחברי המניפסט הקומוניסטי 


לא בכדי נבחר הסמל "הפטיש והמגל" להופיע על דגל 
ברית המועצות: הפטיש  מסמל את  פועלי התעשייה, המגל מסמל את החקלאים
החקלאות והתעשייה הם המרכיבים את הפרולטריון- כלומר אותו מעמד 
פועלים שבכוח ייקח את השלטון לידיים וינהיג שוויון 



ולדימיר לנין אבי המהפכה הבולשביקית





לנין החליט להביא את הרעיונות האלה וליישמם ברוסיה. אם כן הוא מוציא את הכוחות הלוחמים, מחזירם הביתה ומתחיל בהפיכה. הוא מכנה זאת "דיקטטורה של הפרולטריון", רוצה לומר  מהפכה, אלימה, קשה שלאחריה העם הוא הפרולטריון ינהיג את רוסיה. 




על מנת שדבר כזה אכן יצליח היה צורך תחילה להלאים את הרכוש הפרטי כלומר להפכו לרכוש המדינה. היו שהתנגדו כמובן, בייחוד אנשי אצולה וממון - בעלי נכסים, מנהלי מפעלים ובעלי מכרות ואוצרות טבע. ועל כן המאבק היה קשה , כמו כן התנגדו איכרים -שהתנגדו להפקעת תוצרתם ולכן שרפו את יבוליהם ושחטו את הבהמות המיועדות לאכילה. המצב הפך קשה ואכזרי עד כדי מצור ורעב שנבעו משרפת שדות היבול התוצאה לא אחרה לבוא: מליוני רוסים גוועו ברעב. 
אותם בעלי ממון הפכו באופן מיידי למתנגדי השלטון, האנדרלמוסיה הייתה בעיצומה ומלחמת האזרחים העקובה מדם נמשכה עוד כשנתיים תמימות כשבסופן ידה של המפלגה הקומוניסטית בראשות לנין, הייתה על העליונה, לא מעט בזכות "הצבא האדום" - בפיקודו של לאון טרוצקי - מנהיג , יהודי, חדור אידאולוגיה קומוניסטית  תפקידו היה להילחם במתנגדי המשטר ולשמור על הביטחון מבית ומחוץ. 
המהפכה הבולשביקית - אוקטובר 1917

בשנת 1921 הבין לנין כי עליו לבצע רפורמה כלכלית על מנת לשוב ולהחזיר את אמון הציבור, הרעב ללחם ושבע מלחמות. הוא יצא בתכנית חדשה שנקראה  NAP ("התכנית הכלכלית החדשה") תכנית שכללה הלאמה של רכוש פרטי, אך איפשרה בכל זאת מעט סחר בשוק החופשי, ובעלות פרטית על בתי מלאכה ועסקים קטנים.  לאחר אותן שנים קשות- נקבעה עובדה רוסיה היא מדינה בעלת משטר קומוניסטי ועל העולם לקבל זאת כעובדה.

על מנת לבסס את שלטונה, פעלה המפלגה בסממנים טוטליטאריים כמו: הקמת משטרה חשאית (לשבור כל ניסיון התנגדות), טיפול מהיר וקטלני במתנגדי משטר, קביעה לפיה קיימת מפלגה אחת בלבד לגיטימית (אין מקום למפלגה אופוזיציונית). 
קריקטורה המנסה להראות כי
רצונו של לנין הוא לנקות את כל "חוליי החברה"
זהו היה אם כן, תחילתו של משטר טוטליטרי : משטר המפקח ומתערב בכל תחומי החיים של הפרט, החל מחינוך הילדים, קביעת מקומות העבודה, כושר ההשתכרות וכיוב'. המדינה דרשה ציות מוחלט וכדי לגייס את ההמון נעזרה בתעמולה לכל דבר ועניין, ובאמצעי שכנוע חוזרים ונשנים הבטיחה לעצמה את נאמנות אזרחיה. המפלגה התנגדה לדת, אסרה על קיום תפילות ולימודי דת וסגרה בתי תפילה ברחבי רוסיה. בשנת 1922 הפכה רוסיה באופן רשמי לברית המועצות (היא חולקה למועצות (סובייט) מפאת גודלה העצום וכך התאפשר לה שליטה מקסימלית בכל רחבי המדינה). 

                               סטלין ולנין בשיחה "בארבע עיניים"


         שווה ציטוט: 
"אם עיניו של אדם מתרוצצות לצדדים, אות הוא שמצפונו אינו נקי."
                                                                                  (יוזף סטלין)




בשנת 1924  נפטר לנין והחל קרב על הירושה. לאון טרוצקי היה לכל הדעות מועמד מוביל אלא שבאופן נחוש ושיטתי פילס לעצמו יוזף סטלין את הדרך לראשות המפלגה הקומוניסטית. 
סטלין המכונה "איש הפלדה" הוא היה מקורב לאנשים בעלי תפקידי מפתח במפלגה לאורך השנים הוא לא התבלט אך היה אחראי באופן לא מבוטל בקידומים ומינויים פוליטיים .
טרוצקי היה פופולארי מאד על בני הנוער ואנשי הצבא האדום. הוא היה משכיל, אידיאולוג, בעל ביטחון עצמי ולא עסקן פוליטי. כיצד הצליח סטאלין  לגבור על טרוצקי? באמצעות קשירת קשר עם חברים אחרים במפלגה על מנת להפיל את טרוצקי זאת במחיר של הבטחת טובות הנאה ומשרות בכירות, והפצת האשמות שווא בהן טרוצקי כביכול בוגד באידיאולוגיה הקומוניסטית. בשנת 1927 הוא אף גירש את טרוצקי מהמפלגה, וב1940 דאג לחיסולו בחשאי בשעה שטרוצקי שהה במכסיקו. 

                                  


                                           



   


לאון טרוצקי 






שווה ציטוט: 
"המטרה מקדשת את האמצעים, כל עוד יש משהו שמקדש את המטרה."
                                                                           (לאון טרוצקי)