יום שבת, 20 ביולי 2013

מלחמת העולם הראשונה - ישראל: מגעים מדיניים ופעילות דיפלומטית

תכניות מאחורי הקלעים 

הסכם סייקס פיקו  - מאי  1916 
(ההסכם נקרא כך על שם נציגי משרדי החוץ מארק סייקס הבריטי ושארל פיקו הצרפתי)
מפת סייקס- פיקו 1916 התכנית המקורית 

במהלך מלחמת העולם הראשונה, בעיצומם של הקרבות, היו מי שהסתכלו צעד אחד קדימה ומדינות שאלו עצמן "מה יקרה ביום שלאחר המלחמה?"
 צרפת ובריטניה שהיו בנות ברית בגוש מדינות ההסכמה  נועדו כבר במאי 1916 וחתמו על הסכם חשאי הקובע כיצד יחולקו אזורי השליטה במזרח התיכון לאחר הסתלקות האימפריה העות'מאנית משטחים אלו. 

ע"פ ההסכם: צרפת תקבל את לבנון, סוריה ודרום מרכז תורכיה. בריטניה תקבל את ירדן, עירק ואת המפרץ הפרסי. 
אזור ארץ ישראל יחולק באופן הבא: בעבר הירדן המזרחי תוקם ממלכת ירדן בגליל העליון יהיה בשליטה צרפתית , הנגב ומישור החוף והכרמל יהיו בשליטה בריטית, יתר אזורי הארץ יהיו תחת שלטון בנ"ל. 
בסופו של דבר ההסכם לא יצא לפועל , הוא עורר התנגדות רבה גם מצד הערבים וגם מצד היהודים. לאחר מלחמת העולם נקבעה חלוקה אחרת בשיטת מנדטים כלומר לבריטניה וצרפת תהיה שליטה בפועל אך לא באופן רשמי מטרת המנדט הוא להכין את אזורי השליטה והתשתיות עד אשר יקומו מדינות עצמאיות. 

הצהרת בלפור נובמבר 1917 

משרד החוץ, 2 בנובמבר 1917
לורד רוטשילד היקר,
לעונג לי להעביר לידיך להלן, בשמה של ממשלת הוד מלכותו, את הצהרת ההזדהות עם השאיפות היהודיות הציוניות כפי שהוגשה לקבינט ואושרה על ידו:
הלורד ג'יימס בלפור 
"ממשלת  הוד מלכותו {המלך ג'ורג' החמישי} רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ותשתדל במיטב מאמציה להקל על השגת מטרה זו, בתנאי ברור שלא ייעשה שום דבר העלול לפגוע בזכויות האזרחיות והדתיות של עדות לא יהודיות בארץ ישראל או בזכויות ובמעמד המדיני של יהודים בכל ארץ אחרת"
אודה לך אם תביא את ההצהרה לידיעת ההסתדרות הציונית,
בכבוד רב,

ארתור ג'יימס בלפור


שווה ציטוט : 
"פרק חדש נפתח לפנינו. מעכשיו, היהודים עצמם יקבעו כיצד תתורגם ההצהרה לשפת המעשה".
(חיים ויצמן- בעקבות הצהרת בלפור) 

להרצאתה של פרופ' אביבה חלמיש  מתוך  אתר "תולדוט" לחצו כאן : הצהרת בלפור