יום שני, 5 באוגוסט 2013

שנות ה-30 גרמניה : מדיניות הפנים

מדיניות הפנים בגרמניה הנאצית - מדיניות אנטי יהודית 


בחודש מארס של 1933 היטלר כאמור זוכה בבחירות. לא חולף חודש וכבר מוקם מחנה הריכוז הראשון בגרמניה. מחנה דכאו. הוא לא היה מיועד תחילה ליהודים, אלא הוקם עבור מתנגדי משטר מכל סוג בעיקר קומוניסטים. 

מודעת רחוב הקוראת לחרם כלכלי על היהודים
1.4  נקבע "יום החרם" נגד בתי עסק בבעלות יהודית: יום זה נקבע ואורגן ביוזמתו של גבלס שר התעמולה הנאצית ויד ימינו. מטרת הפעילות הייתה למנוע מגרמנים להיכנס לבתי עסק יהודיים, לפגוע בפרנסת היהודים ולפתוח בחרם כלכלי וע"י כך להפיץ חומר תעמולה אנטישמי. לשם כך גויסו בריוני החולצות החומות הלו הם פלוגות ה- S.A
בית עסק יהודי 















חיילי S.A אינם מאפשרים כניסה לבתי עסק של יהודים


"מניפים שלטים "אל תקנו מיהודים S.Aחיילי 


















7.4 נחקק "חוק שיקום שירות המדינה"  זהו למעשה חוק אנטי- יהודי ראשון בגרמניה הנאצית הכולל הגבלת סטודנטים יהודים באוניברסיטאות (נומרוס קלאוזוס) וסילוק היהודים ממשרות ציבוריות בשירות המדינה.




 המשטרה החשאית- גסטאפו
 26.4 נוסד הגסטפו- המשטרה החשאית בגרמניה הנאצית ע"י הרמן גרינג. תפקידה של המשטרה החשאית היה להתחקות אחר מתנגדי משטר, ולהשליט את הטוטליטריזם בגרמניה. אנשי הגסטפו היו ידועים בקשיחותם ובדרכי חקירה אכזריות. הם הצליחו להטיל פחד אימים על אזרחי גרמניה. 

10.5 שריפת הספרים הפומבית: 



ליל בלהות נוסף מבית היוצר של שר התעמולה גבלס. לילה שבו שרפו סטודנטים ופרופסורים מאוניברסיטת ברלין למעלה מ- 20,000 ספרים שנכתבו בידי כ- 200 סופרים, אנשי מדע, משוררים, פילוסופים ואנשי רוח יהודים, במטרה לתקוף את האינטלקטואלים היהודים. שריפת הספרים התקיימה בכיכר האופרה בברלין (כיום נקראת הכיכר כיכר בבל).



כיכר בבל כיום 
שווה ציטוט:  מקום שבו שורפים ספרים, שם ישרפו בסוף גם בני אדם" .                                                                                              (היינריך היינה מחזאי וסופר יהודי מן המאה ה-19)

הידעת? 

אנדרטה תת קרקעית של מיכה אולמן 
כיום בדיוק במקום בו התרחשה שריפת הספרים בברלין במאי 1933, מוצבת אנדרטה מיוחדת במינה שנבנתה ע"י האמן הישראלי מיכה אולמן. 
האנדרטה היא תת קרקעית ובאמצעות תקרת זכוכית ניתן לצפות ולראות כי האנדרטה היא למעשה ארון ספרים עצום בגודלו היכול להכיל 20,00 ספרים, אלא שהארון ריק. זאת לציון חסרונם של הספרים השרופים ולסתימת הפיות שהייתה מנת חלקם של היהודים בגרמניה הנאצית. 

1935 מחריפה המדיניות              האנטי יהודית: 
  28.5 יוצא סרט תעמולה נאצי בשם "ניצחון הרצון"         מתוך הסרט: 


15.9 מתרחשים שני דברים חשובים: 

היטלר בהגיעו לעיר נירנברג שם נחקקו חוקי הגזע
* גרמניה הנאצית מאמצת דגל לאומי חדש במרכזו צלב הקרס, זהו היה סימלה של המפלגה הנאצית מראשיתה וכבר בספר מיין קאמף התייחס היטלר לסמל המפלגה. על היהודים נאסר להניף את הדגל. 

* נחקקו חוקי נירנברג: חוקי גזע אנטישמיים שלמעשה שוללים את האזרחות של היהודים בגרמניה. המשמעות היא: כי רק בעלי דם גרמני משמע "ארים" ייחשבו לאזרחי הרייך ויהיו בעלי זכויות. 
וכפועל יוצא מזה נחקק גם "חוק  להגנת הדם הגרמני והכבוד הגרמני" לפיו: אסורים הנישואים בין מי שנחשב ליהודי לבין גרמניים כמו כן נאסר קיום יחסי מין עם יהודים.
 ועל יהודים נאסר להעסיק עוזרות בית ממוצא ארי ופועלים גרמנים. 
מכאן שיהודי גרמניה כבר לא נחשבו לאזרחים ועל כן לא הייתה להם כל הגנה משפטית. (מאוחר יותר חוקי נירנברג יחולו גם על הצוענים). 


1936 היטלר מפגין שרירים מול כל העולם - ומארח בברלין את המשחקים האולימפיים 


המשחקים האולימפיים בברלין - בירת גרמניה הנאצית היו מפגן ראווה בפני כל העולם כולו. בה ביקשו הנאצים להציג את הישגיהם באמצעות תעמולה חסרת תקדים, באחריותו של שר התעמולה יוזף גבלס. 
כרזת המשחקים האולימפיים
ברלין 1936 


אחד האירועים הזכורים ביותר היה ניצחונו של האצן האמריקני באתלטיקה קלה ג'סי אוונס שבהיותו אפרו אמריקני סרב היטלר ללחוץ את ידו ויצא בזעם מרחבת האצטדיון בשל ניצחונו של אוונס ב-4 מדליות זהב. (רוח ספורטיבית אינה תכונה בולטת אצל היטלר) ולמרות כל זאת זכו הגרמנים במרב המדליות והפגינו את יכולות אדירות. 
jessie-owens-luz-long
ג'יסי אוונס ויריבו הגרמני לוץ לונג איתו התיידד אוונס במהלך משחקי האולימפיאדה למגינת לבו של היטלר