יום שני, 5 באוגוסט 2013

שנות ה-30 גרמניה : האידאולוגיה הנאצית

האידאולוגיה הנאצית

את ה"אני מאמין" של היטלר ועיקרי האידאולוגיה שלו ניתן היה למצוא כבר בשנת 1924 בספרו "מיין קאמף". גיבובי המילים שנכתבו שם, שאף אחד לא התייחס אליהם ברצינות יתרה הפכו לדרך חיים בעבור מילוני גרמנים. היטלר כתב בספרו על סדר חדש שצריך להתקיים.  הוא הסתמך על תיאוריות גזעניות, אנטישמיות, מדעיות כביכול, שפורסמו בעבר ומהם גיבש את תפיסת עולמו המעוותת, לפיה יש להחזיר את גרמניה לימיה המפוארים ואף פירט כיצד ליישם זאת הלכה למעשה.
פרקי הספר הם למעשה האידאולוגיה (השקפת העולם) הנאצית המתייחסת לכל תחומי החיים -בתחום הפוליטי, החברתי-תרבותי, בתחום הכלכלי, הביטחוני, הדמוגרפי וכיוב'. האידאולוגיה הנאצית היא מוחלטת - אינה ניתנת לערעור, והיא כוללת את העקרונות הבאים: 


1. תורת הגזע: על פי תורת הגזע, העולם מחולק לגזעים, שמלכתחילה אינם שווים; ישנו הגזע ה"ארי" הנבחר, ישנם העמים הסלביים (פולנים, רוסים צ'כים) שכל תכליתם היא לשרת את הגזע ה"ארי" העליון וישנו הגזע הנחות הכולל : צוענים, שחורים, יהודים וכדומה. גזע שע"פ האידאולוגיה הנאצית חייב להיכחד. 
שמירה על טוהר הגזע וטוהר הדם ואיסור על נישואי תערובת






הגזע הארי, אם כן, זהו הגזע המשובח ביותר, בעל תכונות נעלות, יפה תואר, יצירתי, מצטיין בספורט, אומנות, מדע וכו'.. זהו גזע האדונים,   " יוצר תרבות "!



קריקטורה המציגה את היהודי הנוכל 













היטלר חיזק את עקרון הגזע ע"י תמיכה ברעיונות הדרוויניזם החברתי תיאוריה שהתפתחה במאה ה-19 לפיה כמו שטען חוקר המדע האנגלי,צ'ארלס דרווין, שבטבע החזק שורד, כך גם בטבע האנושי - חברתי מתקיים חוק זה. 

התיאוריות הגזעניות שפותחו על רקע זה היו מעוותות לחלוטין וסילפו את רעיונותיו של דרווין. גם הנאצים כאמור עשו בכך שימוש לתועלתם והיטלר בסיפרו השתמש במושגיו של דרווין כמו: "מלחמת קיום" ו "ברירה טבעית ".  
היטלר אם כן טען כי בין הגזעים קיימת מלחמת קיום, כפי שבין בעלי החיים בטבע. ובסופה ישרוד הגזע החזק  -  הארי והגזעים החלשים יושמדו. ועל כן ישנה חובה מצד הגזע העליון המובחר להשמיד את הגזעים החלשים, כפי שזה קורה בטבע.

2. אנטישמיות: אנטישמיות היא מונח יחסית מודרני לשנאת ישראל והיהודים. האנטישמיות לשיטתו של היטלר נובעת מעצם היות היהודי נחות בוגד, ערמומי וטפיל (חי על חשבון אחרים). 
היהודים ע"פ המדרג נחשבו ל"תת גזע" -הם תוארו כמכוערים, רמאים, גנבים, פרזיטים, הם אלה שיצרו את הרעיונות ההרסניים כמו ליברליזם, סוציאליזם וקומוניזם. היהודים,לפי גישה זו, הם " הורסי תרבות ". תכונותיו של היהודי עוברות בתורשה ולא ניתנות לשינוי, ועל כן יש  לשמור על טוהר הדם ולמנוע נשואי תערובת בין יהודים לגרמנים על מנת לשמור על טוהר הגזע הארי. השתלבותם של היהודים בחברה הגרמנית, הצלחתם ועושרם הם ההוכחה כי היהודי גזלן המתכנן להשתלט על העולם, החי על חשבון הגרמני המסכן.  היהודי הוא האשם בכישלונה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה  ובהשפלת גרמניה בחוזה ורסאי.


קריקטורה אנטישמית המציגה את היהודי
העשיר והשבע המתעשר על חשבון הגרמני

       מסרים אנטישמיים בביה"ס - כיצד נזהה יהודי? 


3.מרחב המחיה: 
לאחר ההפסד הצורם במלחמת העולם הראשונה ניגזלו מגרמניה שטחים רבים. ע"פ עקרון מרחב המחיה כדי שהרייך השלישי  יצליח להשליט את כוחו על הוא זקוק למשאבים ולמקום .מרחב במחייה נמצא ממזרח לגרמניה - (מקום מושבם של העמים הסלביים: הפולנים, הצ'כים והרוסים). זה יבטיח את קיומו של הגזע הארי. על מנת להשיג את מרחב המחיה ולהשתלט עליו יש להילחם בכוח- וליצור "סדר חדש" לפיו בארים יהיו האדונים , הסלביים- משרתיהם והיהודים ייכחדו כליל. 

4. קדושת המדינה: 
גרמניה צריכה להיות מדינה ארית טהורה משמע נקייה מכל מי שאינו שייך לגזע הארי - כף ע"פ התפיסה הנאצית: תושתת התרבות האנושית הנעלה . ועל כן יש לגרש זרים מעל אדמת גרמניה. כמו כן המדינה היא מעל לפרט - היא ערך עליון ועל כן היא זו שתשלוט בחייו של היחיד ותקבע בעבורו מה נכון וראוי. הפרט חייב להבין כי ערך המדינה הוא ערך עליון ולכן יש לשרת את המדינה ואף להקריב חיים למענה. בראש המדינה עומד ה"פיהרר" המנהיג היחיד - הבלעדי ואין לערער על קביעותיו. 
כדי לנצח במלחמת הגזעים- העם הגרמני הארי הטהור חייב לשמור על אחדות המדינה ועל חוסנה ורק כך יוכל להתממש חזון הרייך השלישי בן 1000 השנים. 
להילחם עד מוות -המדינה מעל לכל


5. שלילת הדמוקרטיה: 
כל רעיון הדמוקרטיה והליברליזם הוא פסול באידאולוגיה הנאצית, שכן הקומוניזם מנוון את העם והתרבות. לרבות שוויון, חופש בחירה, חופש הדעה והביטוי, ההתאגדות וההתארגנות,  היטלר טען כי המשטר הדמוקרטי הוא משטר הרסני ובגללו הגיעה גרמניה למצב כלכלי כה קשה.  האידאולוגיה הנאצית מעוניינת להקים חברה מעמדית שבה תשלוט האליטה המובחרת. מרגע שנשללה הדמוקרטיה - פילס היטלר את דרכו לעבר מדינה טוטליטרית שבה הפיקוח על החברה, התרבות,החינוך  והכלכלה בידי השלטון.
גם הסוציאליזם והקומוניזם- הדוגלים בשמירה על זכויות אדם ושוויון מוחלט, לדעת הנאצים, הם המצאה של יהודים.


6. קידוש המלחמה
קידוש המלחמה 

על פי תורת הגזע, היא בלתי נמנעת, כדי שהגזע הארי לא יתנוון ויוכחד על ידי עם אחר. שלום בין עמים מביא רק לדעיכה והתנוונות, ריקבון ושקיעה. ההיסטוריה האנושית כולה הינה רצף טבעי של מאבקים בין גזעיים על שליטה. לפי היטלר, ההתפתחות הטבעית השתבשה ועל הגזע הארי לתקן את המעוות. על הגזע העליון לחזור לדרגה של שליטה ואדנות על פני הגזעים האחרים ולשם כך יש לנהל מלחמת חורמה בגזעים האחרים עד לניצחון המוחלט.
היטלר טען שבמלחמה באות לידי ביטוי כל התכונות הנעלות של הגזע הארי – לחימה, אומץ, תושייה, גבורה, כוח ורעות. הניצחון במלחמה יאפשר את ביסוסו של "הסדר החדש". 


7. עקרון המנהיג - "הפיהרר" 
עקרון המנהיג 
אדם אחד בלבד-הפיהרר, הוא היכול והמסוגל להוביל את העם הגרמני ולהביאו לניצחון. הוא עומד בראש המדינה והצבא, הוא אינו כפוף לחוקים. (הואנ מצא מעל לחוק היות וחוקים נכתבו ע"י אנשים). דרכו היא הנכונה; אסור לערער או לחלוק על דבריו, או החלטותי.
הפיהרר הוא עליון הן בתכונותיו והן בכישוריו. הוא לא נבחר או מונה לתפקיד על ידי העם, אלא נבחר על ידי האל כדי להוביל את העם הגרמני והגזע הארי לשליטה בעולם כולו. 
כל סמכויות השלטון נמצאות בידי הפיהרר משום שרק הוא יודע מה טוב בשביל העם, והוא זה שמבטא את רצון העם ופועל למימושו, לכן קיימת זהות מוחלטת בין רצון הפיהרר לבין רצון העם הגרמני – מי שלא מסכים עם הפיהרר הוא בוגד בעמו ובמדינתו. גרמניה תחת שלטונו של הפיהרר תהיה מדינה חזקה ומאוחדת. 

לצפייה בסרטון קצר המסביר את עקרי האידאולוגיה הנאצית - מתוך אתר תולדוט לחץ:
  



תכנית מעוותת של הנאצים להשבחת הגזע
הידעת? 


תכנית לֶבֵּנְסְבּוֹרן ל"השבחת" הגזע הארי. 
הייתה זו תכנית של המפלגה הנאצית, בתקופת מלחמת העולם ה-2 , ל"השבחת" הגזע האריחלק מהתינוקות נולדו לאימהות "טהורות גזע" גרמניות או סקנדינביות, שזווגו עם אנשי S.S גרמניים בעלי נתונים "אריים". חלק אחר מהתינוקות, שענו על הקריטריונים הגזעיים, נחטפו כפי הנראה מאמותיהם. התכנית הוגדרה כתכנית רווחה, שבמסגרתה מוקמו ילדים ממוצא ארי ובעלי נתונים גופניים מתאימים, במשפחות אומנה "טהורות", או במוסדות "טהורים", שנועדו לחנכם כבני הגזע העליון ולהכשירם לחיילים טובים ונאמנים. 
(מתוך הוויקיפדיה לבנסבורן)










ומזווית קצת אחרת - הקריקטוריסט מישל קישקה הוא בן לניצולי שואה.
כחלק מההתמודדות שלו כדור שני לשואה הוא מאייר גם בנושא זה.
קורות חייו של היטלר מספרים כי בנעוריו ניסה להתקבל לאקדמיה לציור בוינה משום ששאף להיות אמן. הוא נדחה בטענה שאין לו כשרון ( סגנון הציור שלו מקובע מדי לא?)

ההיסטוריה מבכה על העובדה שלא התקבל לאקדמיה לציור.
לקריאת הראיון עם מישל קישקה -לחץ


כיצד יושמה האידאולוגיה הנאצית ובאלו פעולות נקטה?
זה בפוסט הבא...