יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

שנות ה-30 גרמניה : מדיניות אנטי יהודית

שלהי שנות ה-30 מצב היהודים בגרמניה מחמיר 

מדיניות אנטי יהודית - המשך 


 וועידת אוויאן שבצרפת- למרות גילויי האהדה
 לא נמצא פתרון לבעיית הפליטים היהודים 
ב-6 ביולי 1938 התכנסה ועידה בעיר אוויאן שבצרפת לנסות למצוא פתרון לבעיית הפליטים שנוצרה באירופה (בעיקר פליטים יהודים), עקב חוקי נירנברג שנחקקו בגרמניה ב-1935. חוקים אשר שללו מהיהודים את זכותם האזרחית ולמעשה הפכו אותם לפליטים.
את הועידה יזם רוזוולט - נשיא ארה"ב, שלא ממש היה מעוניין להגדיל את מכסת המהגרים לארה"ב ולכן דרש שהאחריות תתחלק גם בין מדינות נוספות. בוועידה השתתפו 32 מדינות, מה שמוכיח כי הייתה זו בעיה רצינית שיש לטפל בה, ויתר על כן יש נכונות של המדינות למצוא פתרון הולם. 
או כפי שביטא זאת רוזוולט " ...עלינו לרכז את תשומת לבנו לבעיה הדחופה ביותר של הפליטים הפוליטיים מגרמניה ".
הוועידה ננעלה כעבור 9 ימים בקול ענות חלושה כלומר למרות גילויי האהדה של המדינות למצבם הקשה של יהודי גרמניה, נמנעו המדינות להגדיל את מכסות המהגרים בארצן כך שברמת הביצוע הושג מעט מאוד. הבעיה נותרה בעינה. 

לסרטון (באנגלית) המתאר את הבעייתיות  שבועידת אוויאן לחץ לקישור הבא 


שווה ציטוט:
"העולם נחלק לשנים: מקומות שליהודים אסור להתגורר בהם, ומקומות שליהודים אסור להיכנס אליהם."
                                                                                           (חיים ויצמן- לאחר ועידת אוויאן) 


ועידת אוויאן כאמור לא הביאה לתוצאות המיוחלות וזה נתן אור ירוק לנאצים להמשיך במדיניות האנטי יהודית שנקטו ואף להחריף אותה: 
"שלט בכניסה למסעדה: "אין כניסה ליהודים 
על מנת  לעודד את גירוש היהודים מגרמניה נשללו רישיונות העבודה של רופאים ועורכי דין יהודים, ליד כל מסמך נצטוו היהודים להוסיף את האות J (מ-JUDE)- על מנת להשפילם כמו כן נאסר על יהודים להיכנס לגנים ציבוריים, למופעי בידור בתי מלון שנועדו לגרמנים בלבד והנסיעה ברכבת הותרה ליהודים בקרונות מסומנים בלבד. 



 אזרחי וינה מקבלים את הפיהרר במועל יד - אנשלוס 1938
בחודש מארס של שנת 1938 - עשה היטלר צעד נוסף לחיזוק כוחה של גרמניה. הוא איחד את שתי המדינות גרמניה ואוסטריה -תחת שלטונו היות ולפי האידאולוגיה הנאצית גם האוסטרים שייכים לגזע הארי.  איחוד המדינות נקרא "האנשלוס". היטלר ניסה להוכיח שמהלך זה הוא רצון העם האוסטרי ושהאיחוד שנעשה במשאל עם משקף את רצון התושבים. הוא לא טרח לציין שמשאל העם נעשה באופן כפוי ומטיל אימה.
בעצם האיחוד נוספו למעשה עוד כ- 200 אלף יהודים שהפכו בין לילה לפליטים חסרי אזרחות (ע"פ חוקי נירנברג) המשרד הגרמני לענייני יהודים, שבראשו עמד אדולף אייכמן היה האחראי לביצוע החוקים נגד היהודים ולגירושם מאוסטריה. היהודים נושלו מרכושם ואולצו להגר אל מחוץ לשטח גרמניה או אף אל מחוץ לשטחים שבשליטת גרמניה, בהתאם להחלטת הנאצים. הכסף המוחרם שימש למימון גירושם, והיתרה עברה לאוצר הגרמני.
(מתוך הויקיפדיה: יהודי גרמניה) 

                                            


פליטים יהודיים - חסרי בית 
ב-18 באוקטובר גורשו למעלה מ-12 אלף יהודים גרמנים (בעלי אזרחות פולנית עוד מזמן מלחמת העולם הראשונה), לעיירה בשם זבונשין על גבול גרמניה -פולין. ממשלת פולין סירבה לקבלם והם נותרו כפליטים ללא מזון, תרופות ומחסה ראוי. בעזרתם של ארגוני סיוע כגון הצלב האדום והג'וינט הצליחו לשרוד עד אשר נעתרה ממשלת פולין לאפשר להם להיכנס.

סיפור פליטי זבונשין לא שונה מכל גירוש אחר אלמלא ההתפתחויות ההרסניות שבאו בעקבותיו.
בין המגורשים היו בני משפחת גרינשפן שבנם הירשל התגורר בפריז באותה תקופה. כאשר שמע שהוריו גורשו מגרמניה וכעת הם פליטים חסרי כל ליד הגבול הפולני החליט לעשות מעשה... הוא ניגש לשגרירות גרמניה בפריז (צרפת) וכאות מחאה ירה באחד מאנשי הקונסוליה (השגרירות). הירשל הצעיר עשה שגיאה איומה שכן יומיים אח"כ בתגובה למעשיו יתרחשו אירועי ליל הבדולח.  




ליל הבדולח הוא כינוי לפוגרום חמור שנערך ביהודי גרמניה בלילה שבין ה- 9 ל-10 בנובמבר 1938 כתגובה לרצח עובד הקונסוליה הגרמנית בפריז ע"י מתנקש יהודי.
בדיעבד מסתבר שהפוגרום תוכנן היטב מבעוד מועד (במוחו המעוות של גבלס -שר התעמולה הנאצי), אלא שעיתוי הרצח יצר תחושה שמדובר בתגובה ספונטנית ומתלהמת. 


חלונות הראווה המנופצים 



בפוגרום נהרסו כמעט כל בתי הכנסת בגרמניה, בתי קברות יהודיים, אלפי חנויות בבעלות של יהודים, עשרות אלפי יהודים נעצרו ונשלחו למחנות ריכוז (בוכנוולד ודכאו - כמה מאות אף מצאו את מותם שם). המשטרה לא התערבה והניחה לפורעים לנהוג בברוטליות ובבריונות. ההרס ההתעללות והרצח נמשכו כל הלילה.
האירוע כונה "ליל הבדולח" בשל רסיסי הזכוכיות המנופצות מחנויות ומבתי העסק של היהודים. 
בית הכנסת הגדול בברלין- נשרף כליל באירועי ליל הבדולח
לאחר אותו לילה הואשמו היהודים באחריות לפשע ולממדי ההרס וננקטו שורה של צעדי ענישה כמו קביעה שמאותו רגע ואילך חייבים היהודים לענוד טלאי צהוב.
כמו כן נאסר על היהודים להיכנס למקומות  ציבוריים כולל אמצעי תחבורה ציבוריים,  ואף נסגרו בתי הספר היהודיים. 

אירוע "ליל הבדולח" היה ללא ספק קפיצת מדרגה בהסלמה במדיניות האנטי יהודית בגרמניה. 
לאחר אירועי ליל הבדולח אלפי ילדים יהודים יצאו מגרמניה לבריטניה, ארה"ב ולארצות נוספות בהן מצאו מקלט ועשרות אלפי יהודים - ביקשו לעזוב את גרמניה אחת ולתמיד.






בעקבות אירועי ליל הבדולח החל מבצע "קינדר- טרנספורט" ("משלוח הילדים")
במבצע זה נשלחו למעלה מ-10,000 ילדים יהודים משטחי גרמניה לבריטניה. הסוכנות היהודית בישראל דרשה שאותם ילדים יגיעו לארץ, אך הבריטים שחששו מהתגובה הערבית, העדיפו להעבירם למשפחות קולטות בבריטניה.
ילדים יהודים במבצע - "קינדר טרנספורט" 
הלחץ לאפשר לילדים להיקלט בבריטניה בא מצד הקהילה היהודית שהצליחה לשכנע את ראש הממשלה נוויל צ'מברלין -שאותם ילדים אינם מהווים איום כלכלי על בריטניה שכן אין להם אשרות עבודה. צ'ימברלין השתכנע וסבר שצעד כזה יגרום גם לארה"ב להגדיל את  מכסת המהגרים היהודים. כל ילד שיצא את גרמניה הורשה להעלות לרכבת מזוודה אחת בלבד,תיק, תמונה אחת בלבד ומעט כסף כיס. הם אינם הורשו להוציא מגרמניה ספרים וצעצועים.
הילדים התרכזו בתחנות הרכבת ועל ההורים נאסר ללוותם. אמנם ילדים רבים חשו כי ננטשו והתקשו לקבל או להבין את המציאות החדשה שנכפתה עליהם אך בדיעבד הבינו כי ניצלו בזכות זה.





לסרטון באנגלית לחץ: 









אלברט איינשטיין
לעולם לא שב יותר לגרמניה
לאורך כל שנות ה-30 חלה "בריחת מוחות" מגרמניה ואוסטריה של מדענים, אמנים, ואנשי אקדמיה יהודים. אנשים מוכשרים שקיוו למצוא מקלט בארצות כמו ארה"ב, בריטניה או שווייץ ולהמשיך במחקרם ובעשייתם האקדמית. שריפת הספרים בברלין בשנת 1933 האיצה את אותם משכילים לצאת מגרמניה, למרות שראו בה את ביתם.
אחד מאותם אנשים היה אלברט איינשטיין שכבר נחשב באותם הימים לפיזיקאי ענק. ערב עלייתו של היטלר לשלטון ב-1933 היה איינשטיין במסע הרצאות ברחבי בריטניה. הנאצים שדדו את רכושו, פיטרו אותו ממשרתו, ושללו את אזרחותו. איינשטיין היגר לארה"ב ושם המשיך לעסוק במחקריו -במכון למחקר מתקדם בפרינגסטון שבניו ג'רזי.


שווה ציטוט: 

"לעולם אל תעשה משהו הנוגד את מצפונך, אפילו אם המדינה דורשת זאת."
                                                                                     (אלברט איינשטיין) 

1 בספטמבר 1939 פלשו כוחות גרמנים לפולין - פרצה מלחמת העולם ה-II